Case: Parking West Gasthuisberg, niet zomaar een parkeergebouw

Geplaatst door Maaike Deverwerre en Sonja Boons op 2 Maart 2020

#engineering, #technieken, #healthcare, #parkeergebouw

OPG3 beeld 21

Het ondergrondse parkeergebouw Ziekenhuis Parking West en het Centraal Ontsluitingspunt kaderen in het masterplan dat is opgemaakt door awg architecten voor Campus Gasthuisberg, in opdracht van Hospex en UZ Leuven.

Het Centraal Ontsluitingspunt bestaat uit een luifel boven een trappencomplex, met panoramische liften, die de ondergrondse en bovengrondse lagen verbindt. Het is het circulatieknooppunt tussen de verschillende ondergrondse parkings, de kleedruimtes voor personeel en het inrittencomplex, en van hieruit vinden alle bestaande parkings hun toegang.

De nieuwe bezoekersparking omvat drie ondergrondse bouwlagen met in totaal 937 plaatsen en de spoedparking van 63 plaatsen. Hierdoor wordt aan ingang West, in combinatie met parking Tabor, een totale capaciteit van 2.500 parkeerplaatsen gerealiseerd, alsook een kiss-and-ride zone, een ambulancehal en een spoedplein met daglicht, voorzien via grote gevelopeningen en een twaalftal daklichten naar het bovengrondse plein.

MACOBO-STABO verzorgt de studies van de technische installaties, waarvan Ziekenhuis Parking West reeds in gebruik is, en met deze case gaan we daar dieper op in. We spreken met Sonja Boons, Projectleider Ziekenhuizen, die reeds 30 jaar projecten op Campus Gasthuisberg leidt: “Wij hebben in 2009 de studies van het bestaande ondergrondse parkeergebouw Tabor uitgevoerd en we hebben nu gekozen voor een combinatie van de technische installaties van toen en innovatieve evoluties.”

Voor de verlichting van het parkeergebouw werd gekozen voor LED-armaturen met een beperkte lumen-output bij aanvang, wat tot een lager energieverbruik leidt. De lumen-output van de verlichtingsarmaturen wordt constant gehouden ter compensatie van de veroudering van de LED-modules, om zo het gewenste verlichtingsniveau gedurende de ganse levensduur van de verlichtingsarmaturen te garanderen.

“Waar in parking Tabor nog de traditionele branddetectie door middel van optische rookdetectoren werd geïnstalleerd, werd in Ziekenhuis Parking West geopteerd voor de zogenoemde beamdetectie. Dit betekent dat er slechts 84 beamdetectoren tegenover 500 traditionele detectoren geplaatst werden. Een hele vereenvoudiging van de installatie dus,“ gaat Sonja verder. UZ Leuven rekent erop de meerprijs voor de beamdetectie terug te verdienen door minder onderhoudswerken te moeten uitvoeren ten gevolge van de vervuilde optische detectoren.

Om de spoedafdeling te vrijwaren van rookverspreiding, ten gevolge van bijvoorbeeld een brandend voertuig in de ambulancehal, werd deze extra uitgerust met een sprinkler installatie.

Er is trouwens uitermate veel aandacht besteedt aan de coördinatie van de technische apparatuur en de bijhorende voorzieningen aan het plafond. De vrije hoogte - op het laagste niveau van 2m20 - moest namelijk worden gegarandeerd voor de circulatie van de voertuigen.

Sonja vervolledigt: “Bij MACOBO-STABO hebben we ondertussen een pak ervaring met grote parkeergebouwen en niet alleen voor technische installaties, ook voor studies duurzaamheid en stabiliteit.”

Maaike Deverwerre
Sales & Marketing Manager
maaike.deverwerre@macobo-stabo.be

Wil je meer weten over onze aanpak? Neem dan contact op met ons op!

VOLG ONZE BLOG

Vind je onze posts interessant?
Wil je als eerste verwittigd worden wanneer we weer
wat nieuws te vertellen hebben?

Schrijf dan hieronder in en ontvang onze blogberichten per mail.